09 mei 2018

Muziek... maar met vertraging


Ik kocht bij de kringloopwinkel recent een radio, voor de liefhebbers: een Philips Portable Receiver 290. Prima ding, € 2,00, geen geld!

Het is vooral een eenvoudig apparaat. De volumeknop is ook de aan-uit-knop en zo heb je met één soepele beweging direct wat muziek of gesproken woord.

Het ding komt uit 1977. Ruim 40 jaar later staat in onze huiskamer (en badkamer en slaapkamer) een Sonos-speaker. Prima apparaat dat toegang biedt tot al het denkbare op het gebied van radiozenders en streaming audio-aanbod.

Maar de medaille van vooruitgang heeft ook een keerzijde en die heet 'vertraging'. Om muziek te uit de Sonos-speakers te krijgen, moet ik:
  • mijn telefoon of iPad aanzetten en ontgrendelen
  • swipen naar de Sonos app
  • de kamer(s) kiezen die van geluid moeten worden voorzien
  • een bron kiezen of muziek zoeken en selecteren (tenzij ik wil horen waarnaar ik de vorige keer heb geluisterd)
  • op afspelen klikken
  • vanaf de bron moet er nu heel kort gebufferd worden
  • én... we kunnen luisteren
Al met al gaat het misschien om enkele luttele seconden. Toch zet ik het aanzetten van een radio uit 1977 per omgaande bij mijn persoonlijke lijstje met 'kicks voor niks', waar o.a. ook opstaan 'het gevoel van stoom dat langs je oorhaartjes gaat als je in je thee blaast' en 'het effect als je schaar zonder te knippen door het papier snijdt'. En het aanzetten van mijn Sonos-speakers gaat linea recta op het lijstje 'microfrustraties'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten