24 december 2017

Het toeval een handje helpen

Het toeval wordt je in de schoot geworpen. Het is aan jou wat je ermee doet. Je kunt het ontwijken als een storende factor, iets wat je doet afwijken van je pad. Je kunt het ook omarmen, ervan genieten als een 'prins van Serendip' die alles op de reis van zijn leven met een 'open mind' ondergaat en onderzoekt.

Je kunt situaties creëren waarin er extra ruimte ontstaat voor het toeval. Voor cultuur beleven heb ik hiervoor sinds een half jaar een prachtig stuk gereedschap: mijn 'We Are Public'-pas.

Programma op de website van We Are Public
De pas kost me elke maand €15,00. Daarvoor krijg ik gratis toegang tot films, voorstellingen, concerten, lezingen en exposities. De 'belevenissen' worden geselecteerd door een redactie die veel aandacht heeft voor jonge makers en nieuw talent. Ik woon midden in een van de deelnemende regio's: Brabant. In een half uurtje ben ik in Eindhoven of Tilburg, Den Bosch, Breda en Helmond zijn net wat verder. Reserveren kan niet, maar ik zorg er steeds voor dat ik ruim op tijd aan de kassa sta en neem dan een boek mee om de wachttijd aangenaam te besteden. Tot nu toe waren er steeds kaartjes beschikbaar.


Wat een prachtige voorstellingen heb ik dit jaar al gezien! Een paar voorbeelden:
  • Voorstelling 'Revolutionary Road' van Theater Rotterdam in De Nieuwe Vorst in Tilburg (video)
  • Concert met integraal gespeeld het debuutalbum van de Velvet Underground door Nederlandse rockmusici in de Effenaar in Eindhoven
  • Fantastisch concert van Taxiwars, het jazz-uitstapje van dEUS-voorman Tom Barman in Theaters Tilburg
In 2018 ga ik zeker door met deze proeverij vol verrassende uitjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten