28 december 2017

2017 km in 2017

Ik begon 2017 met het plan in een jaar 2017 kilometer te rennen. In 2015 deed ik er al eens 2000... die 17 kilometer extra leek me een haalbare uitdaging. Ook deze keer zag ik het vooral als een experiment, met vragen als:
  • Hoe verdeel ik de kilometers het best, bijvoorbeeld over een week?
  • Wat doet zo'n doel met mijn motivatie?
  • Helpt het als je je omgeving deelgenoot maakt van je doel?
  • Wat doet het mijn gezondheid?
Door de week, in het weekend, op vakantie... overal waar het kon en paste deed ik mijn rondjes. Een van de mooiste was op het strand in Mallorca in de vroege ochtend. Ik liep bijna alleen, op blote voeten door het zand en af en toe door een golf zeewater, de mist hing boven de zee, de zon kwam op en warmde de lucht langzaam op. Alle zintuigen op 'aan': het geluid van de golven en de meeuwen, zout op de lippen... Geweldig!

Vanaf het begin gold: niet doorgaan bij een dreigende blessure en er vooral plezier in houden. Zo niet, dan gaat het doel aan de kant.

Met Google Sites en Google Spreadsheets bouwde ik een dashboard waarin automatisch de met mijn Garmin sporthorloge gemeten kilometers verwerkt werden. Zo kon ik op een visuele manier mijn progressie nauwgezet volgen. Ook gebruikte ik de app Strava, waarin je bijvoorbeeld je prestaties over een zelfde rondje kunt vergelijken.

Dit jaar deed mijn vrouw Ineke mee. Elk in ons eigen ritme van pieken (veel kilometers, hogere snelheid) en dalen (kortere loopjes, langzaam) bouwden we gestaag aan ons totaal. Regelmatig polsten we: 'En, hoe ver ben je al?' We hebben het allebei gehaald (update 31-12: eindstand is 2052 kilometer geworden).

Enkele inzichten:
  • In de verdeling zijn loopjes van circa 10 kilometer het meest gunstig. Na de halve marathons die ik liep had ik hersteltijd nodig, een 10 kilometer-loop kan ik meerdere dagen achter elkaar doen.
  • De afwisseling van barefoot, barefoot style (Vibram Five Fingers) en gewone hardloopschoenen is goed bevallen.
  • Veel trainen betekent niet per definitie progressie maken. Dit jaar geen bijzondere records gelopen. Deze halve marathon was niet verkeerd voor mijn doen.
  • Het doel werkte een beetje motivatieverhogend. Een beetje, omdat de motivatie om te lopen er eigenlijk altijd wel is. Ik ben dit jaar hooguit vijf keer toch gaan lopen, terwijl ik niet zo'n zin had. 
  • Geen enkele keer heb ik spijt gehad dat ik ben gaan lopen. Dat is nog altijd de meest wijze les. Gewoon gaan, ook al ben je wat moe. Achteraf voel je je altijd tevreden en voldaan.
  • Ik heb de kilometers dit jaar gelijkmatiger verdeeld over het jaar dan in 2015. Regelmatig rust en regelmaat hebben ervoor gezorgd dat het doel altijd mooi in zicht bleef.
  • 2017 was een jaar zonder ziek zijn, een fit jaar, zo mag er nog wel een komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten