03 juli 2014

Elf argumenten voor mijn Blendle-avontuur


Sinds kort schrijf ik voor Blendle (en drie andere min of meer vergelijkbare, maar minder bekende internetplatforms en distributiekanalen voor journalistiek werk*). Bij Blendle betaalt de lezer een klein bedrag per gelezen artikel in een reclamevrije omgeving. Schrijven op dit platform is voor mij een activiteit naast het bloggen en het schrijven voor vakbladen.

'Levert dat nou wat op?' Die vraag is me al redelijk vaak gesteld. En hoewel ik vind dat ik van een belangrijk deel van mijn schrijversactiviteiten moet kunnen leven, heb ik tien belangrijkere argumenten voor mijn Blendle-avontuur...
  1. Ik kan zelf bepalen waarover ik schrijf, hoe en wanneer ik dat doe, in hoeveel woorden en wanneer het af moet zijn. Het gevoel van vrijheid is groot.
  2. Ik kies voor onderwerpen waar ik écht nieuwsgierig naar ben. Een garantie voor plezier in schrijven.
  3. Schrijven is een manier om je een onderwerp écht eigen te maken. Ik gebruik het schrijven over de onderwerpen waarin ik geïnteresseerd ben om op een intensieve manier te leren. Daarmee is schrijven voor Blendle een activiteit in het kader van de Universiteit van Middelbeers.
  4. Mijn artikelen kunnen vrijwel direct na aanlevering gepubliceerd worden. Die snelheid mis ik wel eens bij de traditionele bladen waarvoor ik schrijf. Snelheid past bij deze tijd. Bovendien is het leuk voor degenen over wie het artikel gaat als de tijd tussen een interview en een publicatie beperkt is.
  5. Het valt me nu al op dat mensen gemakkelijk 'ja' zeggen op bijvoorbeeld een interviewverzoek als ik zeg dat het voor dit nieuwe medium is. 'Leuk, wil ik wel eens zien!' 
  6. Ik houd op scholen regelmatig lezingen over technologische ontwikkelingen en mijn ideeën over wat die betekenen voor onderwijs en de samenleving. Dat verhaal wordt sterker als je zelf meesurft op die ontwikkelingen. Practice what you preach.
  7. Op internet moet alles maar gratis zijn. Dat frustreert me wel eens. Op deze manier publiceren is ook een boodschap uitdragen: goede content maken kost tijd, daar mag best voor betaald worden. En Blendle is daarvoor laagdrempelig voor lezers, ondanks de aanwezigheid van een 'betaalmuur'.
  8. Ik heb zelf invloed op het bereik van mijn verhalen. Ik steek energie in het aankondigen van mijn verhalen, onder andere op sociale media en het is leuk als dat werkt. Ja, het is ook een beetje winkeltje spelen.
  9. Lezers kunnen gemakkelijk reageren op mijn verhalen. In Blendle kan een lezer mijn artikel bijvoorbeeld aanbevelen aan andere gebruikers, eventueel met een toelichting. Daardoor krijg ik meer feedback op mijn artikelen dan via een tijdschriftartikel.
  10. Ik vind het leuk om deel uit te maken van een pioniersproject. Er valt volop te ontdekken: wat werkt en wat niet. Blendle volgt voor mij op onder andere het ligfietsen (1996), de eerste uitsluitend online hogeschoolkrant van Nederland (1999), minimal running shoes (2012) en volledig elektrisch rijden (2014). Vooraan zitten bij iets wat de potentie heeft om groot te worden, dat idee. (Oké, dat ligfietsen is het nooit echt geworden.) 
  11. Tot slot: of het wat oplevert? Op dit moment betaalt een artikel publiceren nog flink wat minder dan een betaald artikel voor een vakblad. Maar ach, voorlopig mag de tijd het zullen leren...
Je vindt aankondigingen van mijn eerste drie artikelen op Blendle op Edz.nu

* Andere distributiekanalen zijn TPO Magazine, eLinea en MyJour.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten